De viermansgroep (oorspronkelijk is het een duo van Florian Schneider en Ralf Hütter, maar Schneider is vertrokken) trad donderdag en vrijdag op in het Evoluon. Die prachtige vliegende schotel van beton in Eindhoven die vroeger een technologiemuseum was en nu, zo te zien, een soort congrescentrum. Speciaal voor dit concert was het gebouw van buiten rood verlicht.
De gebroeders Titus en Mark hadden me vrijdag een lift aangeboden. Eerst aten we wat bij een Turkse eettent in de buurt, die De Ottomaan heet. Daarna liepen we door een woonwijk naar het roodverlichte gebouw. Allerlei bewoners zaten gewoon in hun huis tv te kijken, The Voice of Holland of zoiets, terwijl Kraftwerk vlakbij ging optreden. Verbazingwekkend, maar je begrijpt meteen waarom Eindhoven geen Europese Culturele Hoofdstad is geworden. Het zit er gewoon niet in bij die mensen.
De controle was verbazingwekkend streng: al bij het kopen van de kaartjes moest je je paspoort- of rijbewijsnummer opgeven en dat moest je ook bij je hebben. Daar kreeg je een polsbandje voor en een 3D-bril, voor de projecties achter de band. Ik had de speciale poster willen kopen met het Evoluon erop (zie boven), maar die waren allemaal al door verzamelaars opgekocht.
Een betere ruimte dan het Evoluon, waar de bezoekers op drie galerijen stonden, was voor dit concert niet te bedenken.
Overal hingen boxen, zodat dat mooie, heldere elektronische geluid uit alle hoeken kwam en de Volkswagen kever van het begin van 'Autobahn' als het ware de ruimte rond reed.
De filmpjes waren mooi retrofuturistisch (als dat een woord is). Je zou dat met de computertechniek van nu heel anders kunnen maken, maar Kraftwerk houdt vast aan ouderwetse graphics, aan een technolook van de jaren zeventig en tachtig.
Wel wordt de muziek voortdurend gemoderniseerd. Die klonk fantastisch en het was echt live. Het waren niet vier heren die computers aan en uit zetten. Dat merkte je soms aan de zang (niet altijd het sterkste onderdeel) en zeker aan het nummer 'Radio-activity', waar het niet helemaal goed ging.
Maar wat is het lekkere strakke muziek, met die Sesamstraatteksten (in 'Numbers' worden ook werkelijk alleen maar getallen opgenoemd), dat nadrukkelijk Duitse (Volkswagens en Mercedessen op de 'Autobahn', Duitse lichtreclames in 'Neon-lights', tot Natterman aan toe), die stuwende ritmes en al die wonderlijke geluiden, vooral in 'Tour de France'.
In het filmpje bij het eerste nummer dook het Evoluon zelf op, als vliegende schotel in de ruimte.
En in 'Radio-activity', dat begint met de titel in morse, gevolgd door de opsomming 'Tschernobyl - Harrisburg- Sellafield - Hiroshima' werd 'Hiroshima' afgewisseld met 'Fukushima'.
Voor de volledigheid hieronder de playlist.
Spacelab
The Robots
Metropolis
Numbers
Komputerwelt/Home computer
It's more Fun to Compute
Computerlove
The Man Machine
The Model
Neon Lights
Autobahn
Tour de France
Airwaves
News / Radio-activity
Ohm sweet Ohm
Trans Europe Express
Metal on Metal
Boing Boom Tschak / Technopop / Music Non Stop
en als toegift
Aero Dynamik
Expo 2000 / Planet der Visionen
(De foto's komen van het Eindhovens Dagblad)