zaterdag 8 mei 2010

Geert & Gerard



De enige politicus van ons land van wie de achterkant net zo herkenbaar is als de voorkant liep zonet over de Nieuwestad. Hij deelde partijfolders uit met een stuk of twintig andere PVV'ers in spierwitte jasjes. Het was het begin van hun campagne.

,,Veel meer agenten erbij en de straat op'', aldus de folder.

Dat werd hier meteen in praktijk gebracht, want hier liepen zo te zien wel acht agenten en dan tellen we de privebewakers met van die spiraalsnoertjes in hun oor nog niet mee.

Geert Wilders glimlachte, sprak weinig en was na twintig minuten weer weg.



Eigenlijk was ik onderweg naar boekhandel Van der Velde, waar Nop Maas was, die een driedelige biografie van Gerard Reve schrijft, van 2000 bladzijden. Het tweede deel is net af.

Maas had mijn recensie (gisteren in de krant) niet gelezen, wat misschien maar beter is want ik noem zijn boek mateloos en zijn schrijfstijl een beetje dor. Anders had hij vast gereageerd toen ik mijn naam zei terwijl ik mijn exemplaar door hem liet signeren.

,,Moedig voorwaarts!'', staat er nu in, wat een citaat van Reve is. Wie 2000 bladzijden over een ander schrijft houdt weinig van zichzelf over.

(Op de foto links Nop Maas en zijn interviewer Geart de Vries, in het midden Reve zijn biografie opgestapeld en rechts Cees Nooteboom, die in het boek maar een keer voorkomt).