vrijdag 5 februari 2010

Bien étonnés





In de recensie die ik schreef over 'De Hel van '63' hield ik me nog wat op de vlakte, maar Wybren is beslist geen fan van de film. Dat begreep ik al tijdens de premiere en de volgende dag benadrukte hij dat nog in een mail.

,,Een gedrocht'' vond hij het, met een ,,bij vlagen lachwekkend'' en ,,ongeloofwaardig'' verhaal.

Allerlei onwaarschijnlijkheden ergerden hem, als schaatskenner. Het naaldwoud waar ze doorheen schaatsen boven Franeker, iemand die doorschaatst nadat een ander met zijn volle gewicht en een schaats op zijn hand stond, de vier hoofdpersonen die sowieso weinig last van wat ook maar hebben, foute schaatsen, clichedialogen, de rare scene met de vrouw die een banaan pijpt.

,,(Ik kan) slechts concluderen dat Steven de Jong de geschiedenis hier heeft verkracht. Zonde'', sloot hij zijn mail af.

Daarom kon ik het vanmiddag niet laten deze foto te maken bij boekhandel Donner: daar ligt Wybrens boek over Ard Schenk naast het filmboek 'De Hel van '63'.