maandag 21 augustus 2006

Supermarkt


,,Lowlands is een supermarkt'', zei een jongen met IQNY op zijn T-shirt. ,,Je kijkt wat er zoal te koop is.'' Een goede raad: zo heb ik er ook rondgelopen.




Want ik ben een popmuziekleek. Dat bleek wel toen ik opmerkte dat ik Muse de leukste band vond die ik dit weekeinde zag. (De foto komt van de 3voor12 website).

Een overdreven theatrale alles-uit-de-kastband met pompeuze nummers en een zanger die de liefdesbaby had kunnen zijn van Freddy Mercury en Brian May, de zanger en de gitarist van Queen. Maar die band was eigenlijk 'bagger', zei Jaap, die veel meer met pop heeft dan ik.




Bij Placebo stond een jongen achter me met een fles in zijn hand waar hij af en toe een teug uit dronk. Toen ik het etiket probeerde te lezen, bood hij me een slok aan.

,,Wat drink je?'', vroeg ik.

,,Whiskey'' zei hij en hield het etiket in het licht. Het was Southern Comfort. Nadat hij het getoond had viel hij min of meer achterover en bleef op de grond zitten.

,,Pas maar op, zo mis je alles van Placebo'', zei ik.

,,Dit is de derde keer dat ik Placebo zie'', zei hij achteloos. ,,Eerst op Pinkpop, toen Roskilde en nu hier.''




Een jongen vroeg ons of we een tip voor hem hadden voor die avond.

,,Je moet mij niks vragen´´, grinnikte Barend. ,,Ik ben veel te oud. Je moet hem vragen´´, en hij wees op Jaap.

,,Je moet in ieder geval naar Iggy Pop´´, zei Jaap met gezag.

De jongen keek hem stomverbaasd aan.

,,Iggy Póp?´´, herhaalde hij.

,,Dat is de Elvis Presley van de jaren zeventig´´, legde Jaap uit. Je moet ernaartoe om later tegen je kleinkinderen te kunnen zeggen dat je erbij bent geweest´.´´

De jongen keek of hij twijfelde.

,,Je kunt ook naar Scissor Sisters´´, bracht Klaas naar voren.

Daar leefde de knaap van op. ,,Daar wil ik wel naartoe!´´, zei hij. ,,Hoe laat zijn die?´´

De Scissor Sisters begonnen een half uur later dan Iggy. Hij beloofde plechtig eerst even bij Iggy Pop te zullen kijken.

(Weer zoiets: van Iggy Pop ken ik alleen ´Lust for life´, want ik ben nog van de generatie die Toppop keek en zag hoe hij daar de decoratieve potpalmen aan flarden trok. Dat zou hij nog steeds kunnen, want het is een hyperactieve halfnaakte huppelaar die een beetje krom staat en de hele tijd in beweging is. Planten gingen er niet aan, maar hij duwde wel een gitarist omver.)



We waren er met het VW-kampeerbusje van de ouders van Hidzer (die rechts op de foto staat), met geblokte gordijntjes, een gasstelletje en al. Het was alsof we twintig jaar terug in de tijd waren gereden.