woensdag 26 april 2006

Voorbijgangers





,,Wat een mooi huis'', dacht koningin Beatrix, toen ze gistermorgen mijn voordeur passeerde (links op de foto van Niels Westra). ,,Hier woont zeker iemand gezellig.''

Gisteren liep het dure gezelschap door de Grote Kerkstraat, met bij Beatrix ook de Groothertog van Luxemburg (die lange man met dat witte pochet) en zijn vrouw (oranje jasje). En burgemeester Geert Dales (burgemeestersketting) en commissaris der koningin Ed Nijpels (gele stropdas). En zie, ik sta er zelf ook nog op, met een serieuze blik.

Dit was luttele seconden voor die meneer uiterst links vroeg of ik een beetje door wilde lopen. Want de RVD was streng voor de journalisten, ditmaal. Je mag de koningin niet citeren om een of andere reden, maar dat kon ook amper want dichter dan dit ben ik niet bij haar geweest. Je vraagt ze af, als ze eens iets gevleugelds gaat zeggen, zoals Julius Caesar of Napoleon, hoe dat dan ooit in de geschiedenisboekjes moet komen.



Verder viel het met de strengheid wel mee. Toen de koninklijke familie jaren geleden bij mijn ouders in De Zwaan kwam (zie de foto van Tom Wouters, ik denk 1982 of zo) prikten veiligheidsmensen van tevoren met breinaalden in de bloempotten. Bij mij - en bij de andere bewoners van de Kerkstraat - zijn ze niet geweest. Omdat ze wel weten dat zulke brave mensen geen bommen en repeteergeweren achter de vitrage hebben staan.