donderdag 18 augustus 2005

Gebak




Banketbakkerij Nijstad aan de Schrans wordt verbouwd, de verkoop is zolang in het pand de buren. Dat is de winkel van Hofstede, die me nog nooit was opgevallen. Vanmorgen liep ik er binnen want ik moest gebak hebben wegens mijn verjaardag.

Halverwege de winkel dook een meneer op tussen de rollators, toiletverhogingsdingen en sportverbanden. Of hij mij kon helpen.

,,Ik zoek gebak'', legde ik uit.

,,Daar staat ze'', wees de man. Ik had voorin de winkel een hoek gemist met wat koelvitrines, een toonbank en een echte bakkersvrouw, met een mollig gezicht en vuurrode wangen.

Omdat ik even op de bestelling moest wachten, kon ik op mijn gemak rondkijken. Zo blijken er eeltschaven te bestaan, voor je voeten. Daar kun je speciale mesjes bij kopen. Je kunt zelf het suikergehalte van je bloed onderzoeken. Of een orthopedisch kussen nemen van langzaam terugverend schuimrubber. Er lag een blokje bij waar je in mag knijpen. In luierbroeken voor ouderen heb je weinig keus, maar wandelstokken, tot en met opvouwbare, zijn er des te meer. En rollators zijn allemaal even saai en lelijk.

,,Er zijn wel mooiere'', legde de man uit. ,,Maar die voldoen nog niet aan de eisen.''

,,Ik kom nooit in zulke winkels'', zei ik.

,,Dat is goed voor u'', zei de man. ,,Kunt u zich mooi op de toekomst orienteren.'' Net wat je op je verjaardag wilt horen.