zondag 17 juli 2005

De eerste




Na het werk vrijdagavond ging ik nog even naar boekhandel Van der Velde aan de Nieuwestad. Want die ging om een minuut over een 's nachts open om de nieuwe Harry Potter te verkopen.

Ik was wel benieuwd of daar nou werkelijk iemand op zou afkomen. Twee uur eerder was Wietze Landman, onze fotograaf, er al even langs gefietst, om te kijken of er mensen stonden. Zoals bij kaartverkoop voor U2 en zo.

,,Het was er een oase van rust, tussen al die volle terrassen'', meldde Wietze.

Maar toen ik er even voor enen heenliep, stond er echt een groep, een man of veertig of zo. Er kwamen ook steeds nieuwe mensen aan. Een enkeling kwam zo uit de kroeg.

De eerste in de rij was een jongetje van twaalf uit Heerenveen, Jos Benckhuisen (ongevraagd spelde hij zijn achternaam), die er met zijn grootouders uit Leeuwarden was. Oma betaalde het boek voor hem. Hij kocht het en schoot zo de winkel weer uit, zodat ik snel achter hem aan moest om nog wat te vragen.

Hij was twaalf, vertelde hij. Het vorige deel had hij ook in het Engels gelezen. Dat verbaasde me. Kreeg hij dat op school dan, Engels?

,,Ik heb al heel lang een gameboy'', legde hij uit. ,,Die is ook Engels.''