maandag 28 februari 2005

Oscars




Ik belde Sjoerd in Boekarest op zijn mobiele. Allemaal geroezemoes.

,,Schikt het wel?'', vroeg ik.

,,Nou, ik ben op een receptie'', zei Sjoerd. ,,Van de Amerikanen. Ze hebben een feestje voor de Academy Awards.''

,,De Oscars!'', zei ik waarderend. Zo'n feestje leek mij ook wel wat.

,,Is dat hetzelfde?'', vroeg Sjoerd.

Ik wist genoeg. Hier was voorlichting nodig. ,,De film die er met de hoofdprijzen vandoor is, heet 'Million dollar baby' en hij is van Clint Eastwood.'''

,,Oh ja?'', zei Sjoerd, die de afgelopen tien jaar maar twee films heeft gezien, beide met Tom Hanks. ,,Is het een oorlogsfilm?''

,,Nee, hij gaat over boksen.''

,,Niet over oorlog'', drong Sjoerd aan.

,,Boksen'', herhaalde ik. ,,En je maakt helemaal de blits als je die Amerikanen daar vertelt dat Lucia Rijker, de Nederlandse wereldkampioen kickboxen, er ook in speelt. Dat ze het in de VS zonder hulp van ons Hollanders toch nooit echt redden.'' Want je moet zoiets een beetje in de sfeer van internationale diplomatieke betrekkingen brengen.

,,Oh ja?'', zei Sjoerd op een toon die suggereerde dat hij het alweer vergeten was.

,,Ik bel je later wel weer'', kondigde ik aan. Soms komen mensen op leuke feestjes die ze helemaal niet verdienen.