donderdag 20 augustus 2015

Het taboe op Ben-Hur in Groningen

Woensdagavond deed ik in Forum Images in Groningen een gesprek voor publiek met documentairemaker Robert Oey, over zijn documentaire Vandaag Kopen we een Vliegtuig (31 augustus op tv).

Na afloop ging mijn trein nog lang niet, dus ik dronk een biertje met programmeur Henk Klein Wassink, die laatst ook aan die filmquiz heeft meegedaan.

Forum Images heette vroeger Camera en was de mooiste bioscoop van Groningen, vooral de grote zaal mocht er zijn. ,,Die is er nog steeds", zei Henk. ,,Maar het is nu een evenementenzaal. We kunnen er op drie muren projecteren, maar we draaien daar geen films meer."

Vroeger wel, toen konden ze er zelfs 70 milimeterfilms vertonen, wat altijd een onvergetelijke ervaring is. Ik heb er ondermeer Brainstorm en Dune gezien. Toen ik al uit Groningen was vertrokken, hadden ze er een tijdje een filmfestival, steeds met een klassieker op 70 milimeter als opening.

,,We hebben Spartacus gehad, Lawrence of Arabia, Ben-Hur...." vertelde hij. ,,Maar over Ben-Hur moet je hier nooit beginnen. Dat is taboe."

Waarom niet, wilde ik weten.

Hij vertelde dat de film 's middags arriveerde, in grote metalen koffers met elk twee rollen (70 milimeter is breed, twee keer breder dan het fotorolletje van vroeger). Ze moesten allemaal nog aan elkaar gemonteerd worden.  Pas toen kwam aan het licht, dat de beroemde paardenrennen-scene voor een flink deel ontbrak, daar was de kopie blijkbaar beschadigd geweest.

Ze hebben het publiek van tevoren ingelicht, maar oudgedienden in die bioscoop schamen zich nog steeds.