dinsdag 26 februari 2013

Dit machtige weblog



Op dit weblog had ik er al een paar keer over gezeurd dat het filmhuis, nu het naar het Fries Museum op het Wilhelminaplein verhuist, een zaal naar George Slieker zou moeten noemen.

Hij was de eerste Nederlander die tegen betaling films voor publiek ging vertonen. Op zijn graf in Drachten staat dan ook: Eerste bioscoopondernemer van Nederland. Hij kwam uit Leeuwarden, zijn vrouw uit Akkrum.

Gisteren kreeg ik te horen dat ze meer dan dat gaan doen: ze noemen het hele filmhuis Slieker. Volgende week is het logo klaar. ,,Dat komt ook van jouw weblog", vleide voorzitter Jacqueline Schrijver.

 Nou: mooi zo. En: niks te laat. In Leeuwarden heet niks naar Slieker, ook al is hij er geboren en stond hij hier, op het Wilheminaplein, voor het eerst met zijn bioscooptent.

Terwijl in Utrecht een herdenkingsbord hangt en in Amsterdam zelfs een kade op een van die nieuwbouwschiereilanden in het IJ naar hem is genoemd.


Toen ik voor het boekje dat ik met Harm Nijboer over Slieker schreef bij zijn zoon (of was het de kleinzoon?) in Assen langsging, kreeg ik bovenstaand filmpje mee, waar de oude Slieker op te zien is. Het is nu bij het Fries Film Archief. Die man met die walrussnor, die is het.