zaterdag 19 mei 2012

Op en neer

Op het Oldehoofsterkerkhof waren twaalf mannen aan het voetballen, toen ik naar de Oldehove liep. Ze hadden shirts aan met 'FC Baukelona' erop - een vrijgezellenfeest dus. Blikjes bier dienden als cornervlag.

Na een uurtje meldden ze zich aan de balie van de Oldehove. ,,We willen wel even naar boven om een groepsfoto te maken'', zei een van hen, die het geld op zak had. ,,Maar dan wel met groepskorting.''

De cornervlaggen waren al op, aan hun adem te ruiken. De korting kregen ze, daar moet je niet flauw over doen. De bruidegom heette Bauke, trouwt in juni en komt uit Franeker, begreep ik.

De hele ploeg met veel kabaal naar boven.

Even later stond eentje, nahijgend, weer beneden aan de balie.

,,Ben je nu alweer beneden?'', vroeg ik. Want dat was wel erg snel.

 ,,Op en neer, in een keer'', stamelde hij, een beetje buiten adem.

,,En de groepsfoto dan?'', zei ik. ,,Volgens mij is nog niet iedereen boven.''

,,Groepsfoto?'', vroeg de man, die Ido bleek te heten en in het dagelijks leven dirigent is, verbaasd.

 Ik vertelde hem dat het juist de bedoeling was dat er boven een groepsfoto gemaakt zou worden met alle twaalf erop.

 ,,Echt waar?'', vroeg de man voor de zekerheid.

,,Echt waar'', zei ik. ,,Dus je moet weer naar boven.''

Hij liet zijn hoofd wanhopig hangen, maar ging nog een keer. Ditmaal nam hij de lift. Dat scheelde toch weer 40 treden van de 183.