donderdag 2 februari 2012

Nuchtere Fries, opgewonden Hollander

Er is een mythe dat ze bij een beetje winterweer ,,daar in Holland'' allemaal over de Elfstedentocht beginnen te spreken, terwijl ,,wij'' ons er, nuchter als we zijn in Friesland, niet druk over maken.

Dat is kletskoek, schreef ik gisteren in mijn column in de LC. Vrijwel iedereen die ik de afgelopen dagen tegenkwam maakte een opmerking over de Elfstedentocht. Toch is de mythe van nuchtere Fries versus opgewonden Hollander zo hardnekkig dat hij vanavond zelfs in het NOS-journaal opdook.



Als reactie op bovenstaande column kreeg ik een WhatsApp-berichtje van een naar de Randstad uitgeweken Fries (met startbewijs) uit de mediawereld: ,,Rake observatie. Niettemin geloof ik dat er wel degelijk een groot verschil is in benadering van de E-hype tussen pakweg de redactie van Nieuwsuur en de redactie van de Leeuwarder Courant.''

Ik heb mijn twijfels. Zie onderstaande voorspelling, die een andere Fries uit de mediawereld vandaag deed. Heel zelfverzekerd, met data en al. En hij zit gewoon hier in Friesland.