zaterdag 20 maart 2010

1. New York New York





In de kledingzaak waar ik koffie koop zong de eigenaar luidkeels mee met Frank Sinatra, New York, New York.

Daardoor was ik in de stemming toen een minuut later een jongen op de Nieuwestad vroeg ,,Mag ik u iets vragen meneer''. Zijn vriendin keek toe.

,,Zeker'', zei ik.

,,Waar heeft u die hoed gekocht?''

,,In New York'', antwoordde ik. Dat is zo, en het is leuk om ermee te pochen.

Hij keek beteuterd, hij zocht kennelijk een hoedenwinkel. Ik wees hem op het reisbureau drie meter verderop.

,,Als je daar nu een ticket koopt, kun je er morgen om deze tijd al zijn'', zei ik. ,,En dan kun je over een week zeggen: Ik was in New York en heb er een hoed gekocht.''

Zijn vriendin kreeg een twinkeling in de ogen.

,,Ik zou het doen als ik jullie was'', gooide ik er nog achteraan.

Ik weet niet of het is doorgegaan.

2. Ik Leef Mijn Droom



Bij de Music Store op de Wirdumerdijk werd de doorgang versperd door een nieuwsgierige meute. In de deurpost trad Gerard Joling op, die in een glitterend T-shirt zijn nieuwe single zong, Ik Leef Mijn Droom.

,,Waar blijven die handjes?'', zei hij tussendoor.

Maar die waren er al lang: iedereen hield een telefoon/camera omhoog om hem te filmen. Sterker nog, om de hoek stonden, terwijl Joling nog optrad, al mensen hun telefoon te checken of het er een beetje goed was opgekomen.

Met al die camera's groeit de behoefte aan dingen om te registreren.

3. Gute Nacht



In Kunsthandel De Vries was om vier uur de opening van een tentoonstelling van werk van Anne Feddema. Eerder deze week zat hij bij ons op het terras lekker aan het bier, en barstte keer op keer uit in Gute Nacht uit Schuberts Winterreise:

Fremd bin ich eingezogen
Fremd zieh ich wieder aus
Der Mai war mir gewogen
Mit manchem Blumenstrauß


In de galerie hing, heel toepasselijk na zo'n kroegavond, ook werk dat Anne op bierviltjes heeft geschilderd.