zondag 22 februari 2009

AG



Daar trof ik zomaar Tom Wolters, die vroeger tegenover me woonde op de studentenflat, bij een discussie en filmvertoning over populisme in de politiek.

De film, 'Vox populi' was goed, de discussie ging vooral over politiek, met socioloog Dick Pels in een voorname rol. Alex Lande zei vroeger tegen natuurkundestudenten, als ze er niets van begrepen: ,,Er zijn zoveel andere leuke studies. Psychologie, sociologie...'' Daar moest ik de hele tijd aan denken.

Tom Wolters vertelde dat hij tegenwoordig AG in Leeuwarden is, op een toon van 'dat weet je natuurlijk wel'. Ik wist dat niet, maar knikte toch, alsof ik precies wist wat dat is, een AG. Het ligt voor de hand dat het met justitie te maken heeft, maar daar hield het voor mij mee op.

Puck van Ulzen, vroeger raadslid van de VVD, liep er ook rond. ,,Weet jij wat een AG is?'', vroeg ik haar.

Dat wist ze niet. Ik vertelde over het gesprekje dat ik daar zojuist over had gehad.

,,Oh ik ga het hem wel vragen'', zei Puck. ,,Is het die met dat donkere haar? Met hem heb wel eens ruzie gehad.''

,,Als je het maar laat'', probeerde ik nog, maar ze denderde al op haar prooi af.

Even later kwam ze terug. ,,Advocaat-Generaal'', zei ze. ,,Een soort officier van justitie, maar dan anders.''