vrijdag 12 mei 2006

Ztunt















Deze week werd er bij de Oldehove zomaar een 'germaanse wegwijzer uit de middeleeuwen' gevonden. De gemeente Leeuwarden stuurde er een persbericht over rond en het haalde alle kranten.

Temeer omdat een 'stadsarcheoloog' zei dat het echt en uniek was. Er stond een Z tussen haakjes op: (Z). Nou, zei de stadsarcheoloog, misschien verwees dat wel naar het Zaailand.

Huh? Heette dat in de middeleeuwen al zo, met een z? En waren de Germanen zo stom dat ze vanaf de Oldehove het Zaailand, vijfhonderd meter verderop, niet konden vinden? Maar goed, ik ben geen archeoloog en de Germanen zijn niet voor niets uitgestorven.

Inmiddels weten we het. De steen is een stunt van een actiegroep voor nieuwbouw op het Zaailand. In de stad hangen overal posters met diezelfde Z (deze foto is in de Lombardsteeg gemaakt).

Vanmiddag stond er in de krant bovendien een advertentie van V & D. Ze verkopen er T-shirts waar die letter opstaat, en ze weten zogenaamd niet waar die vandaan komen. De baas van V & D is heel erg voor de Zaailandplannen. De gemeente, waar die archeoloog voor werkt, trouwens ook. Rara wie is die actiegroep.

,,Ik las in de krant over T-shirts'', zei ik zonet in V & D tegen een jongen op de kledingafdeling.

,,Die met die Z?'', begreep hij meteen. ,,Die hebben we nog niet binnen.''

Hij heeft mijn nummer opgeschreven en belt zodra ze er zijn.

Ik weet nog steeds niet wat ik moet stemmen over het Zaailand. Maar een winkel die zulke malle stunts uithaalt, daar stem ik altijd voor.