maandag 6 juni 2005

Kleding



Aan kleren kopen heb ik een hekel. Vooral als ik het in mijn eentje doe: dan loop ik een of twee winkels binnen, wimpel types af die vragen of ze me kunnen helpen, pak doelloos wat artikelen vast en word dan steevast door zo'n weerzin overvallen dat ik zonder iets te kopen naar huis snel voor koffie.

Het is anders met vrouwenadvies. Als bijvoorbeeld Rita erbij is koop ik alles waarvan ze zegt, ja, dat staat leuk, dat moet je doen.

Bij 'Audysje Dankert & Dankert' was het ideaal. De eerste keer kwam een dame van een winkel uit Heerenveen, Newport Blue, met tassen vol kleding. Steven de Jong trok de kermisachtigere aan - van die zachtroze shirts met een half leesbare opdruk, daar houdt hij van en hij laat een heleboel knoopjes los - en ik ging voor de nette overhemden en de bandplooibroek. Lekker ballerig en arrogant. Het overhemd was geloof ik van McGregor.

,,Mooi overhemd'', zei ik na afloop van de eerste draaidag.

,,Je mag het wel kopen voor de halve prijs'', zei de dame dadelijk. ,,Het is nu toch al de hele dag gedragen.''

Dat is precies wat ik nodig heb. Ook de keren erop heb ik de overhemden aangeschaft, de meeste met grote (hoge) boorden (schijnbaar weer in) en buttondownknoopjes (schijnbaar ook weer in), zodat mijn kast weer lekker vol is.


In gala

Gisteren is de finale opgenomen, en daarvoor moesten we in gala. Dat kwam niet van Newport Blue maar van Verso, een zaakje in Leeuwarden waar hippe collega's hun kleren kopen.

Ik kreeg er een mooi jasje met bijpassende broek, en een overhemd in een kleur die ik zelf niet geloofde, zo zoet.

Yfkje, de schminkdame van Omrop Fryslan, was mee.

,,Die moet je doen!'' zei ze. ,,Daar kom je heel goed in uit!''

Ook Jantien was erbij, want die laat zich zo'n aankleedkans niet ontnemen.

,,Die staat je hartstikke goed!'', peptalkte ze. ,,Die moet je kopen!''

Het had wel wat, moest ik toegeven, en voor het gala was het vast geschikt. En tijdens de opnamen besefte ik ineens: dit overhemd en dit jasje ga ik kopen.

Eva was ook bij het gala, om een stukje voor de krant over de drie overgebleven kandidaten te schrijven.

,,Ga je het kopen'', zei ze bedachtzaam. ,,Ga je het ook aandoen dan?''

Bij tegengesteld vrouwenadvies slaat bij mij meteen de twijfel toe. Maar och, dat zien we dan wel weer, dacht ik later. Iedereen heeft wel iets in de kast hangen dat in een opwelling is gekocht. Hoor ik er weer helemaal bij.