zaterdag 1 januari 2005

Nieuwjaarsduik




,,Het was heel koud'', zei Anja, terwijl ze op het strand een handdoek over haar schouders sloeg. ,,Maar toen ik omkeek zag ik een blote man, dus daar werd ik weer wat warm van.''

Overal zijn nieuwjaarsduiken, mensen die de zee inrennen op 1 januari, maar op Ameland was dat kennelijk nog niet. Je had vroeger altijd wel Duitsers die dat deden, maar daar haalde iedereen altijd wat de schouders over op. Ja, dat binne Dutsers, die hewwe altiten wat aparts.

Maar dit jaar was er voor het eerst een officiele duik, bij de strandtent in Hollum. Het was zojuist om elf uur, en als ik 1 minuut later was gekomen, had ik alles gemist, zo kort duurde het. In een tent op het strand stond iedereen al in zwemkleding te klappertanden, want het woei nogal hoewel het verder wel lekker weer was. Iemand - Arend Folkert denk ik, die organiseerde dit - riep Ja! en daar renden ze naar de zee. Vrouwen, mannen, dikkerds, sporters, en van die heel magere jongetjes van dertien met scherpe schouders. Veel geschreeuw, hop! erin, tot ergens bij de navel, dan hop! er weer uit. Alles door familieleden op video vastgelegd.

,,Het voelde een beetje als naalden'', zei een jongetje dat achteraf blauwe lippen had. Hij was omgevallen in het water en dus kopje onder gegaan. Een meisje - ook natte haren - vertelde dat de zee niet zo erg was, maar vooral het strand heel koud aan de voeten was. ,,Volgend jaar doe ik het weer'', zei Arend uit Ballum, die glunderend soep stond te eten.

Ik heb dit jaar maar een voornemen, het enige dat er voorgaande jaren steeds niet van kwam: ik ga leren zwemmen. En misschien, volgend jaar...

Gelukkig 2005