maandag 3 mei 2004

Een bekend iemand



Zaterdagavond keek ik Idols op een groot scherm in het buurthuis van de wijk Westeinde, met een kleine dertig anderen, allemaal zo tussen de tien en de zestien jaar oud, schat ik. Op de mensen die de avond hadden georganiseerd na dan.

Omdat het tv-programma nogal saai is, ze herhalen alles op het op lengte te krijgen, ging de aandacht ook snel naar mij uit.

,,Is het leuk werk, bij de krant'', wilde een jongen naast me weten.

,,Ja hoor, heel leuk'', zei ik. Het is immers best mogelijk dat zo'n jongen later een beroemd journalist wordt en dan in interviews gaat zeggen dat het allemaal begon met een opmerking van een journalist van het plaatselijke krantje.

,,Wat voor dingen doet U dan?'', vroeg hij.

,,Ik schrijf stukjes'', zei ik. ,,Alle soort dingen die in de krant staan. Verhalen over nieuws, of interviews met mensen.''

,,Heeft U ook wel eens een bekend iemand geinterviewd?''

,,Ik heb wel eens Rutger Hauer geinterviewd'', zei ik.

,,Die ken ik niet'', ging de jongen door. ,,Ook bekende mensen net als Robbie Williams?''

,,Nee'', zei ik. ,,Met Robbie Williams heb ik nog nooit gepraat.'' Ik voelde mezelf oninteressanter worden.

,,Wel met Twarres?'', vroeg hij.

,,Ja'', zei ik opgelucht. ,,Ik heb wel eens met Twarres gepraat. En ook wel eens met Frans Bauer.''

Hij knikte. De hemel zij dank voor Frans Bauer en Twarres, dacht ik bij mezelf, anders was het toch een kleine afgang voor de journalistiek geworden.