woensdag 6 april 2016

Feest van de democratie


Wel stemmen, niet stemmen - je twijfelt tot het laatste moment. Ik had in mijn column geschreven dat ik alleen zou gaan stemmen op dat referendum over het associatieverdrag met Oekraïne vandaag als het aantal stemmers bij dertig procent zou komen. Hopelijk zou dat niet gehaald worden, dat zou nog beter zijn.

Vanmorgen was het niet druk op het stembureau op het stadhuis, toen ik er even een kijkje nam.

Om kwart voor negen vanavond probeerde ik thuis achter de opkomstpercentages te komen. Laag in Leeuwarden (15 procent), hoog op Vlieland (43 procent - wat is er met dat eiland aan de hand?), veel plaatsen zaten in de twintig. Nog een kwartier voor de stembussen sloten. Wat te doen?

Een kijkje nemen in het stembureau in het stadhuis kon in elk geval geen kwaad. Daar zat nog hetzelfde comité als vanmorgen vroeg, onder voorzitterschap van Marc Jacobs. Ze begroetten een echtpaar met beslagen brillen.

,,We wilden niet, want we zijn tegen het referendum", zeiden die. ,,Maar het moet toch maar even.'' Precies wat ik ook had, zei ik.

,,Zul je zien dat door ons het opkomstpercentage precies op 30 procent komt'', zei de man, die zelfs toen hij zijn briefje in de bus gooide nog twijfelde.

Dat haalde mij over de streep. ,,Laat mij dan maar de laatste zijn'', zei ik en stemde een minuut voor negen. Better safe than sorry.

Daarna bleef ik nog even kletsen en helpen met het op stapeltjes leggen van de stembiljetten. Daarom weet ik nu dat er in het centrum van Leeuwarden 570 stemmen zijn uitgebracht, waarvan 319 voor, 217 tegen, 10 blanco en 7 ongeldig. De mooiste ongeldige was van iemand die onder de hokjes met het rode potlood tekeningetjes had gemaakt. Bij VOOR stond een rond dingetje met pootjes: ,,plofkip'', was er bij geschreven. Bij TEGEN stond een haakje: ,,wassen neus.''