zondag 13 maart 2016

Bruce, Cool Breeze en Grandma

Bruce in het midden
Bruce Wilson, de fotograaf uit Orlando, arriveerde zaterdag keurig om vier uur bij het hotel. Het was een vriendelijke, praatgrage man, die met me meeliep naar het parkje tegenover de Holiday Inn, waar volgens mij wel een groepsfoto gemaakt kon worden.

Onderweg vertelde hij dat hij vroeger bij Disney had gewerkt, maar bij zijn vader in het fotobedrijf is geraakt. Zijn vader heet ook Bruce Wilson, dat is makkelijk, en het bedrijf bestond in februari precies vijftig jaar. Bruce Wilson senior heeft beginnende dementie, vertelde hij, en gaat soms nog mee op karwei. Ik had het wel leuk gevonden als die mee was gekomen, maar dat was niet zo.


Gaf niks: iedereen was ingenomen met Bruce, die krukjes en lampen had meegebracht en veel ervaring had in het rangschikken van families. Hij noemde Johanna meteen Grandma (ze moest rechter op zitten) en Michel heette bij hem Cool Breeze.

Ik had hem gevonden via internet, want ik wilde een traditionele Amerikaanse groepsfoto, geposeerd en al. Op de website van Bruce staan wel voorbeelden. Dat hij een goede keus was bleek al toen hij van te voren kleurschema's begon op te sturen voor kleding en allerlei tips (kam of borstel meenemen). Dat leek me voor de families Walthaus & Anema wat te veel gevraagd, ik had alleen gezegd dat ze een beetje netjes moesten verschijnen.

Het mooiste wat Bruce stuurde, was het uitgebreide prijsoverzicht.
Want met het maken van de foto is hij er nog niet. Dan begint het schaaf- en poetswerk pas. Losse haren wegwerken: 30 dollar. Heel veel losse haren wegwerken: 45 dollar. Beugel wegwerken: 75 dollar. Ontbrekende tanden aanvullen: 50 dollar per tand. Tanden witten: 30 dollar. Verwijderen van de tan line: 25 dollar. Hoofden omwisselen (echt, het staat er): 120 dollar per hoofd. En de fraaiste: proportional enhancement: 50 euro. Voor dat geld maakt hij, stel ik me voor, borsten groter en buiken kleiner.

Bruce vond ons allemaal nice en very tall en beloofde een echte American picture. Ze komen binnenkort. Ik heb overigens niks laten wegwerken en ook geen tanden laten witten.