maandag 19 oktober 2015

Een gat in de muur

Voor me op de pier stonden vier mensen, twee vrouwen, een man en een jongen met een fototoestel om zijn nek. Een van de vrouwen, zo'n vief type met een paardenstaart en een bodywarmer, was aan het vertellen, met een licht Amsterdams accent: ,,Je moet op het strand een leeg stuk uitzoeken en dan heel hard gaan schreeuwen. Dat heb ik gelezen, dat is heel goed voor je, dan ben je je agressie kwijt.''

Daar ging ze nog wat op door, tot de man zomaar ineens zei: ,,Ik heb wel eens een gat in de muur geschopt."

,,Echt waar?" zei de vrouw. ,,Een gat in de muur?"

,,Zo boos was ik'', zei de man.

,,Wat een agressie heeft die man", zei de vrouw tegen de andere vrouw, die glimlachend knikte.

,,Ik weet nog best waar het om ging", zei de jongen met het fototoestel. ,,Het ging helemaal nergens over."

,,Dat is altijd zo met ruzies", zei de vrouw. ,,Die gaan nooit ergens over."

Ik liep achter ze aan de boot op, want al ging het misschien nergens over, ik was toch nieuwsgierig hoe het met die boosheid zat.

,,Het is nog niet eens zo lang geleden", ging de man door.

,,Nee, het was nog maar pas", zei de vrouw die verder nog niks had gezegd.

De andere vrouw: ,,Was het nog maar pas? Waar was je dan zo boos over?"

Hij: ,,Dat ga ik nou niet vertellen."

Zij: ,,Daniel is wel eens zo boos geweest, dat hij een deuk in de tank van zijn motor heeft geslagen. Zo met zijn vuist."

Toen waren we op de boot en ging het gesprek over of ze boven of beneden zouden gaan zitten.

(Het plaatje komt van het busstation in Leeuwarden, waar luchtfoto's van Friesland hangen.)