donderdag 28 mei 2015

Een Lego Imperial Shuttle (non-SNOT)


,,Onderweg naar hier heb ik de Lego Imperial Shuttle gekocht", zei collega Wieberen bij de lunch. ,,Hij ligt in mijn auto."

Die moest ik zien. Wieberen is kenner en liefhebber van zowel Star Wars als Lego, van hem heb ik geleerd wat SNOT betekent en dat de grootste Lego Star Wars-set de Millennium Falcon is (uit 2007, 5195 blokjes).

Al sinds het ding is gepresenteerd op de Toy Fair in februari, een enorme jaarlijkse speelgoedbeurs in New York, wist Wieberen dat hij hem wilde hebben. Maar hij zou pas in juni op de markt komen. Afgelopen weekeinde lag hij nog niet in de winkel. Vandaag wel.

,,Ik kom er vanavond niet aan toe", zei Wieberen.  ,,En morgen moet ik ook werken."

Wij probeerden hem ervan te overtuigen dat hij gewoon een vrije dag moet nemen, een mens leeft ook om te genieten tenslotte. Maar het zal het weekeinde wel worden.

Zijn kinderen mogen kijken maar er niet aankomen en als hij klaar is, komt hij in een kast in de kamer.

,,Je kunt hem alleen niet neerzetten met de vleugels uitgeslagen", wist Wieberen. ,,Dus ik zet hem denk ik op een doorzichtig longdrinkglas, dan kan het wel."

Ik moet zeggen: het is aanstekelijk. Maar persoonlijk zou ik dan liever een Death Star op ware grootte maken. Geen idee hoeveel blokjes dat zijn.




(Oh ja, SNOT betekent Studs Not On Top. Jargon voor als je bij een afgebouwd ding aan de buitenkant niet meer van die lego-wratjes ziet. Sommige liefhebbers zijn heel erg SNOT, anderen zijn juist non-SNOT).