woensdag 8 april 2015

Doorkrassen


Vorig jaar zei premier Mark Rutte dat een ding voor hem glashelder was, na de ramp met vlucht MH17: de onderste steen moest boven komen.

Inmiddels is het zo ver, zien we op de website van RTL, waar allerlei documenten staan die zijn vrijgegeven, maar waarop ook veel is doorgekrast. Mooie onderste steen is dat.


Toen ik het zag, dacht ik: verdomd, dat boek heb ik! In de kast staat het werkje Souvenir van Roland Topor uit 1972. Een klein boekje waarin elk woord is doorgekrast. Topor was een keer bij Adriaan van Dis, die vroeg om er wat uit voor te lezen. Want hij deed met de hand voor de mond. 

Ik lees er niet vaak in, maar ik doe het nooit weg, want door dat doorkrassen heeft het iets boeiends, geheimzinnigs. En het is van Topor, ook niet de eerste de beste.


Je kunt met creatief doorkrassen ook mooie dingen maken, zoals een zekere Tychogirl heeft gedaan op haar weblog, met een pagina uit de Engelse vertaling van Einsteins boek over de relativiteitstheorie.

Zo mooi heb ik ze bij die MH17-documenten niet gezien, daar is maar wat voor het lieve vaderland weg gekrast.