maandag 20 mei 2013

Oude meesters



In 1970, denk ik, zijn er twee foto's gemaakt van onze zesde klas (nu zou je groep acht zeggen) aan de Openbare Lagere School in Hollum, eentje binnen, eentje buiten.  Martha Appelman (staand, midden) heeft ze gescand, de foto van binnen op facebook gezet en de buitenfoto gemaild. Dit is de hele klas op Jarina Faber na, die er die dag niet was. Als je goed kijkt, zie je verrassende dingen, zoals dat Henderikus de hand van Leo vasthoudt.

Hoewel meester Engberts (rechts) slippers aanheeft, was het niet eens zo'n warme dag, te oordelen naar het grote aantal truien. Wij waren geen makkelijke zesde klas, meen ik, want we hadden in een paar maanden tijd twee meesters versleten (Huppes en Van Neck) en nu had meester Engberts de zware taak om orde op zaken te stellen. Hij kon enorm hard schreeuwen, herinner ik me, maar ik weet niet meer hoe dat precies klonk.

Die man was toen misschien vijf-, zesentwintig, dus jonger dan wij nu allemaal. Gek genoeg vind je een meester of een juf altijd op een leeftijdloze manier 'ouder' dan jezelf. Dat gevoel heb ik zelfs als ik deze plaat terugzie: die meester op de foto is nog steeds ouder dan ik.

(Ik wil alle namen wel noemen, maar de mensen die het aangaat weten het zo wel. Het zou wel aardig zijn, ergens, om deze foto nu nog eens te maken).