maandag 1 oktober 2012

Ik ga op reis en ik neem mee


Kijk, dit is Sierd van der Bij uit Birdaard, gisteren tussen alle spullen die vandaag in zijn rugzak (linksachter) zitten.

Als u denkt: wat is die foto eigenaardig, met dat zwart onderin, dan heeft u gelijk. Hij is samengesteld uit een heleboel fotootjes, die ik met geheven arm heb gemaakt, terwijl Sierd doodstil bleef zitten. Daarom staat zijn schoenpunt er bijvoorbeeld niet op.

,,Hij komt niet in de krant hoor'', zei ik. ,,Alleen maar op mijn weblog.''

,,Dat wordt ook veel meer gelezen'', meende hij.

Vandaag is hij een tocht gestart, waar hij, met twee anderen, naar Kaapstad lift. Hier moet er van alles over staan, maar de actualiteit van die site valt een beetje tegen.

En omdat me dat wel interesseert, vooral de vraag wat je op zo'n reis meetorst, ben ik gisteren langs gegaan. Mijn column van vandaag is vooral een opsomming. Op deze foto staat het ook allemaal, al ligt hij over een paar dingen heen.

Het was overigens een wijs besluit om naar Birdaard te rijden, want de familie Van der Bij zat toen ik binnenkwam net aan de Chinees (,,luie-frouljus-iten'', noemde vader Van der Bij het spottend), opgehaald bij Kota Radja in Dokkum. Ze konden het lang niet allemaal op, zodat ik een vorkje mocht meeprikken. Ik voelde me ook een soort lifter.