maandag 8 oktober 2007

Net de Ramones



,,Ken je de Ramones? Daar lijken we een beetje op'', zei de broer van Harm Nijboer gistermiddag. Harm en zijn broer hebben met een ander broederpaar een band, Sexbomb Nagasaki, die een paar keer per jaar optreedt in Amsterdam.

Harm promoveerde gistermiddag op een onderzoek naar Leeuwarder boedelinventarissen uit de zeventiende eeuw, een onderzoek dat hem veel hoofdbrekens en elf jaar heeft gekost. Het resultaat is een echte Nijboer, op het kruispunt van statistiek, economie en geschiedenis, vol statistiek en grafiekjes. ,,Bepaald geen gemakkelijk boek'', zei professor Simon Groenveld.

Stelling # 10 van zijn proefschrift was 'Motörhead maakt uiterst sentimentele muziek'. Daar werd hij bij de promotie niet over ondervraagd, al bekende een de van opponenten dat hij speciaal naar de platenwinkel was geweest om uit te vogelen wat Motörhead precies is.

,,Komt er ook een publiekseditie van je proefschrift'', vroeg ik na afloop. ,,Met alle leuke ditjes en datjes die je over Leeuwarden te weten bent gekomen. En vrolijke plaatjes van Leeuwarden toen.''

Harm gniffelt dan wat, want hij wil niet bekend raken als zo'n Leeuwardenkenner die over elke straathoek iets pittigs kan vertellen.



Omdat allevier leden van Sexbomb Nagasaki nu toch in het net waren, gingen ze op de foto. Nu het proefschrift klaar is, kan de grote doorbraak nooit lang meer duren, tenslotte. Lijken ze op de Ramones (hierboven)? Dacht het niet.

Maken ze sentimentele muziek dan? Oordeel zelf.


Over film gesproken



Ik ken Harm omdat we in 1995 een boekje hebben geschreven over Christiaan Slieker, die op zijn grafsteen in Drachten liet beitelen dat hij de eerste bioscoopondernemer van Nederland was. Dat was hij ook.

Vorig jaar was er in Museum Smallingerland, waar een projector van Slieker staat, een kleine tentoonstelling over hem en de eerste films. Op de opening draaide ondermeer het beroemde filmpje L'Arrivée d'un train à La Ciotat van de gebroeders Lumiere. Volgens de verhalen vluchtten de eerste filmgangers in 1895 de zaal uit, omdat ze bang waren dat de aanstormende trein over hen heen zou rijden. Een dikke eeuw later keken ze er in Drachten welwillend naar met een wijntje en knabbeltjes erbij. Een mens went overal aan.