woensdag 8 maart 2006

Waar gaat het om



De verkiezingsavond in het gemeentekantoor van Leeuwarden was erg leuk gisteravond, omdat 'iedereen' daar is en omdat je de eerste twee drankjes gratis, en de volgende voor kazerneprijzen (lekker goedkoop dus) krijgt.

De PvdA kreeg er 15 zetels, en ze hadden er tien. Veel voorkeursstemmen gingen naar Leeuwardenkenner Hendrik ten Hoeve, die van tevoren had gezegd dat hij zijn baard zou afscheren als er veertien zouden komen.

,,Zou je dat wel doen Hendrik'', zei ik, want ik kan me hem niet zonder baard voorstellen.

,,Mien haar, behalve hier (hij legde zijn hand op zijn hoofd) groeit wel weer an'', zei hij.

In de VVD-fractie zitten twee kappers, maar die kwamen er niet aan te pas: stadskapper Jaap was er speciaal voor naar het gemeentekantoor gekomen.

+++++

Chris van der Berg van Fris 2000, ook een gezette man met een baard, zat er als een soort koning onder een van die sierpalmen in het stadskantoor.

,,Prachtig verkiezingsfilmpje hebben jullie'', zei ik tegen heb.

,,Dat heb ik op vakantie op Ibiza bedacht'', glunderde Van der Berg, die volgens mij een mooi leven leidt.

,,Ik moet er steeds weer om lachen'', zei ik.

Chris knikte. ,,Daar gaat het toch ook om? Humor!''

Hij kreeg geen enkele zetel, maar dat kan hem niet schelen.